Okullar Açılıyor / Sağlıklı Beslenelim Hareket Edelim

Okul çağı, büyüme ve gelişmenin en hızlı olduğu ve yaşam boyu sürebilecek davranışların büyük ölçüde oluştuğu çok önemli bir dönemdir.

Öğrencilerin iyi bir şekilde büyüme ve gelişmelerinin yanında okul başarısı da sağlıklı beslenme ile ilgili önemli bir husustur. Yetersiz ve dengesiz beslenen öğrencilerin;

  • Dikkat sürelerinin kısalmakta,
  • Algılamaları azalmakta,
  • Öğrenmede güçlük ve davranış bozuklukları gelişmekte,
  • Okulda devamsızlık süreleri uzamakta,
  • Okul başarıları düşmektedir.
08 Eyl 2017 0 comment

Okul Çağı Çocukları İçin Sağlıklı Beslenme Önerileri

  • Sağlıklı beslenme için aşağıda belirtilen “temel besin grupları”nda bulunan besinlerden öğünlerinizde yeterli miktarda ve dengeli bir şekilde tüketilmesi gereklidir.

Beş besin grubu ve içerdikleri besinler aşağıdaki gibidir:

 

  • Süt ve ürünleri: Süt, yoğurt, peynir, kefir, dondurma vb. içerir.
  • Et ve ürünleri, yumurta ve kuru baklagiller ile sert kabuklu yemişler/ yağlı tohumlar: Et, tavuk, balık, yumurta, kuru fasulye, nohut, mercimek gibi yiyeceklerin yanı sıra ceviz, fındık, fıstık gibi sert kabuklu yemişler/yağlı tohumlar yer alır.
  • Sebzeler: Taze ve kuru sebze
  • Meyveler: Taze ve kuru meyveleri içerir.
  • Ekmek ve tahıllar: Ekmek, makarna, erişte, kuskus, bulgur, yulaf, arpa, pirinç ve kahvaltılık gevrekleri içerir.

piramit 12 18 yas

  • En önemli öğün kahvaltıdır. Bütün gece süren açlıktan sonra, vücudumuz ve beynimiz güne başlamak için enerjiye gereksinim duymaktadır. Kahvaltı yapılmadığında veya uzun süreli açlıklarda dikkat dağınıklığı, yorgunluk, baş ağrısı ve zihinsel performansta azalma olmaktadır. Bu nedenle, güne yeterli ve dengeli yapılan bir kahvaltı ile başlamak okul başarısının artmasında son derece önemlidir.
  • Gün boyu fiziksel ve zihinsel performansın en üst düzeyde tutulabilmesi, düzenli olarak ana ve ara öğünleri tüketmeniz ile mümkündür. Bu nedenle, öğün atlanmamalıdır. Günlük tüketeceğiniz besinlerin 3 ana, 2 ara öğünde alınması en uygun olanıdır.
  • Okulda ya da evde dinlenirken, ders çalışırken ara öğün ve atıştırmalarda tüketilecek besinlere dikkat edilmelidir. Sağlıklı besinler tercih edilmelidir. Örneğin; şeker ve şekerli yiyecek ve içecekler, cips, kolalı ve gazlı içecekler yerine süt, yoğurt, ayran, sütlü tatlılar, tam tahıllı ekmek arası peynir, meyve, taze sıkılmış meyve suyu, kuru meyve veya ceviz, fındık, badem gibi yağlı tohumları hatta kavrulmamış olarak tüketmeyi tercih edilmesi yararlı olacaktır.
  • Okul kantinleri, büfe gibi yerlerden satın alınan besinlerin seçerken benzer dikkat gösterilmelidir.
    • Ambalajlı tüm yiyecek ve içecekleri satın alırken etiket bilgisinde Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’ndan üretim izninin bulunmasına,
    • Son kullanım tarihinin geçmemiş olmasına,
    • Ambalajsız satılan tost, simit, poğaça gibi yiyeceklerin de temiz ve güvenilir şekilde hazırlanmış olmasına dikkat edilmelidir.
  • Açıkta satılan besinler, yeterince güvenilir ve temiz değildir. Ayrıca, uygun koşullarda muhafaza edilmedikleri için çabuk bozulma riski taşırlar. Bu nedenle, özellikle okul çevresinde açıkta satılan besinlerin satın alınmamalıdır.
  • Vücudunuzun düzenli çalışması, tükettiğiniz besinlerin vücuda yararlılığının artırılması, fiziksel, zihinsel ve duygusal gelişiminize katkı sağlaması açısından günde 60 dakika fiziksel aktivite yapılmalıdır.
  • Anne baba ve öğretmenler çocukların büyüme ve gelişmelerini izleme ve sağlıklı beslenme davranışları geliştirmeleriyle yakından ilgilenerek kendi beslenme ve fiziksel aktivite alışkanlıklarınız ile onlara örnek olmalıdırlar.
  • Çocukların; sevdikleri herhangi bir spor dalı ile ilgilenmelerini teşvik edilmeli, okul spor kulüp aktivitelerini arttırılmalıdır.
  • Günlük ev işlerine yardımcı olmaları vb sağlanarak gün içerisinde hareketlerini arttırmalarına yardımcı olunmalıdır.
  • Sağlıklı yaşam için çocuklara el yıkama ve diş fırçalama alışkanlığının kazandırılması çok önemlidir. Kirli eller, basit bir soğuk algınlığından ölümcül hastane enfeksiyonlarına kadar pek çok hastalığın nedeni olabilmektedir.
    • Özellikle yemek yemeden önce ve sonra, tuvalete girdikten sonra, dışarıda oyun oynadıktan sonra, dışarıdan eve gelince eller, sabun ile iyice ovuşturarak yıkanmalıdır.

 

 

Yararlı linkler:

http://beslenme.gov.tr/content/files/sa_l_kl_beslenme_ve_fiziksel_aktivite_retmen_el_kitab_.pdf.pdf

http://beslenme.gov.tr/content/files/okul_standartlar/kitapcik_tr.pdf

http://beslenme.gov.tr/content/files/basin_materyal/okul_oncesi_ve_okul_cagi_cocuklara_yonelik_beslenme_onerileri_ve_menu_programlar_.pdf

http://beslenme.gov.tr/content/files/beslenme_dostu_okullar_program_uygulama_k_lavuzu.pdf

http://beslenme.gov.tr/index.php?lang=tr&page=368

http://beslenme.gov.tr/index.php?lang=tr&page=536

http://fizikselaktivite.gov.tr/wp-content/uploads/CocukveErgenlerdeFizikselAktivite.pdf

http://fizikselaktivite.gov.tr/tr/beden-egitimi-ve-spor-ogretmenlerine-yonelik-fiziksel-aktivite-karne-egitimi-yayinlandi/

 

Kaynaklar

http://beslenme.gov.tr/content/files/sa_l_kl_beslenme_ve_fiziksel_aktivite_retmen_el_kitab_.pdf.pdf

http://beslenme.gov.tr/content/files/arastirmalar/uyelik/beslenme_bilgi_serisi/Kitaplar/a/a_04_ilkogretim_cocuklari_icin_saglikli_beslenme_32.pdf

http://beslenme.gov.tr/index.php?lang=tr&page=107

http://beslenme.gov.tr/index.php?lang=tr&page=122

http://beslenme.gov.tr/content/files/Tuz/23_aral_k_tu_ber_tu_rkc_e_son_hali.pdf

 

Son Düzenlenme Cuma, 08 Eylül 2017 16:16